Planując założenie własnej działalności gospodarczej, należy dobrze zastanowić się nad kilkoma kwestiami, m.in. nad sposobem prowadzenia księgowości. Decyzję taką należy podjąć już na etapie rejestracji firmy, umieszczając informację w formularzu CEiDG-1. Mamy do wyboru dwie opcje: księgowość uproszczoną lub pełną. W dzisiejszym artykule skupimy się nad pierwszą z nich, ponieważ to ona dotyczy największej części małych przedsiębiorców.
Czym jest uproszczona księgowość?
Uproszczona księgowość, zwana potocznie małą księgowością, opiera się na prowadzeniu jednej z trzech podstawowych form rozliczeń z Urzędem Skarbowym:
- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
- karty podatkowej
- księgi przychodów i rozchodów (PKPiR).
W niektórych przypadkach przepisy prawa nakładają obowiązek prowadzenia dodatkowych ewidencji, np. środków trwałych, rejestrów VAT, przebiegu pojazdu .
Księgowość uproszczona dla małych firm
Uproszczona księgowość w firmie będzie opierać się głównie na prowadzeniu Księgi Przychodów i Rozchodów, w której ewidencjonowane będą przychody z działalności i związane z nimi koszty ich uzyskania. Następnie na ich podstawie wyliczana jest wielkość podatku dochodowego.
Aby móc prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o małą księgowość firma musi spełniać następujące warunki:
- przychód z działalności w poprzednim roku nie może przekroczyć 1 200 000 EURO
- przedsiębiorca musi być opodatkowany liniowo (19%) lub na zasadach ogólnych 18% i 32%
Jeśli szukasz dobrego biura rachunkowego, sprawdź ofertę: tu moze być twój link, napisz do nas
Zadzwoń:
tu moze być twój link, napisz do nas
Zobacz stronę:
tu moze być twój link, napisz do nas
Dojazd:
- Inwestowanie w mieszkania na wynajem – opłacalność i wskazówki - 22 września 2023
- Warsztaty design thinking – kreatywność i innowacja w działaniu - 21 września 2023
- Kurs trenera personalnego – klucz do sukcesu w branży fitness - 21 września 2023